Treść orzeczenia
Sygn. akt IX U 23/20
Uzasadnienie pkt I wyroku
Decyzją z dnia 29 listopada 2019 r., znak (...)
- (...) dotyczącą A. N. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w S. postanowił: w tirecie pierwszym decyzji ustalić, że podstawę wymiaru zasiłku chorobowego od 28.11.2018 r. do 23.06.2019 r. stanowi kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązująca w danym roku kalendarzowym za który zasiłek przysługiwał; natomiast w tirecie drugim – przyznać odsetki za okres przyznanego świadczenia. W uzasadnieniu decyzji Zakład Ubezpieczeń Społecznych wskazał, że ubezpieczona jako funkcjonariusz służb więziennych nie podlegała ubezpieczeniom społecznym w tym ubezpieczeniu chorobowemu, a jedynie ubezpieczeniu zdrowotnemu, dlatego organ jako podstawę wymiaru zasiłku chorobowego z tytułu pracy w pełnym wymiarze czasu pracy przyjął kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującą w latach za które zasiłek przysługiwał.
W odwołaniu od decyzji ubezpieczona A. N. podała, że nie zgadza się z decyzją organu, gdyż pracowała w Zakładzie Karnym w G. na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony z ustaloną stawką wynagrodzenia wyższą aniżeli wynagrodzenie minimalne, zaś okoliczność, że pracodawca nie odprowadzał składek na ubezpieczenia chorobowe nie może jej obciążać, gdyż nie miała wpływu na regulacje ustawowe. Ustanie zatrudnienia w wyniku porozumienia stron również nie może mieć wpływu na wysokość zasiłku.
W odpowiedzi na odwołanie Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w S. wniósł o jego oddalenie z uzasadnieniem analogicznym, jak w decyzji dodatkowo wnosząc o zasądzenie kosztów zastępstwa procesowego.
Sąd ustalił następujący stan faktyczny:
Ubezpieczona A. N. (poprzednio P.) w okresie od 12 czerwca 2017 r. do 27 listopada 2018 r. pełniła służbę w służbie więziennej jako funkcjonariusz, początkowo w stopniu szeregowego, zaś od 1 września 2017 r. dodatkowo pełniła funkcję wychowawcy działu penitencjarnego. Od 24 sierpnia 2017r. A. N. otrzymywała uposażenie w wysokości:
- uposażenie zasadnicze 2.593,00 zł,
- dodatek za stopień szeregowego 792,00 zł,
- dodatek służbowy w wysokości 150 zł.