Treść orzeczenia
Sygn. akt VIII U 2169/21
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia 21 lipca 2018 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych II Oddział w Ł. ustalił wartość kapitału początkowego Z. K. na dzień 1 stycznia 1999 roku. Do ustalenia podstawy wymiaru kapitału początkowego oraz obliczenia wskaźnika wysokości tej podstawy organ rentowy przyjął przeciętną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne z 10 kolejnych lat kalendarzowych, tj. od 01.01.1983 do 31.12.1992. Wskaźnik wysokości podstawy wymiaru kapitału początkowego wyniósł 71,79%.
Podstawę wymiaru kapitału początkowego ustalono w wyniku pomnożenia wskaźnika wysokości podstawy wymiaru wynoszącego 71,79%. przez kwotę 1220,89 zł, tj. kwotę bazową określoną ww ustawie (71,79% x 1 220,89 zł = 876,48 zł).
Do obliczenia kapitału początkowego organ rentowy przyjął łącznie: 19 lat, 11 miesięcy, 17 dni, tj. 239 miesięcy okresów składkowych oraz 7 miesięcy i 9 dni tj. 7 miesięcy okresów nieskładkowych.
Współczynnik proporcjonalny do- osiągniętego do 31.12.1998r – wieku oraz okresu składkowego i nieskładkowego wyniósł 66,84%.
Współczynnik ten służy do obliczenia części 24% kwoty bazowej. Wysokość 24% kwoty bazowej wynosi 293,01 zł.
Do ustalenia współczynnika przyjęto:
- wiek w dniu 31.12.1998r. - po zaokrągleniu do pełnych lat - wynoszący 43 lata
- łączny staż ubezpieczeniowy – wynoszący 21 lat.
Średnie dalsze trwanie życia - wyrażone w miesiącach dla osób w wieku 62 lat - wynosi 205 miesięcy (komunikat Prezesa GUS z dnia 25 marca 1999r. w sprawie tablicy średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn - M.P. Nr 12, poz.173).
Kapitał początkowy ustalony na dzień 1.01.1999 r. wyniósł 89109,24 zł.
Do ustalenia wartości kapitału początkowego Zakład nie uwzględnił okresów od: 15.11.1989r. -30.11.1989r., ponieważ brak było zgłoszenia do ubezpieczenia z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Jednocześnie poinformowano, że za okres od 1.01.1979r. do 31.12.1982r., 30.08.1985r. - 31.08.1985r. ze względu na brak zaświadczenia o wynagrodzeniu i zatrudnieniu (Rp- 7) i innej dokumentacji płacowej przyjęto minimalne wynagrodzenie obowiązujące w j.g.u.