Treść orzeczenia
Sygn. akt VIII U 2886/20
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia 13 października 2020 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych II Oddział w Ł. w Z. stwierdził, że podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia P. O. podlegającej ubezpieczeniom jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą wynosi:
okres
ubezpieczenia emerytalne i rentowe
ubezpieczenie
chorobowe
ubezpieczenie
wypadkowe
ubezpieczenie
zdrowotne
2020-03
3 136,20
3 136,20
3 136,20
4 026,01
W uzasadnieniu swego stanowiska organ rentowy wskazał, że na podstawie dokumentów zapisanych w Kompleksowym Systemie Informatycznym ZUS ustalono, że od 03.10.2016 r. do 31.10.2018 r. ubezpieczona zgłosiła się z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych oraz wypadkowego deklarując jako podstawę wymiaru składek 30 % kwoty minimalnego wynagrodzenia. Od 01.11.2018 r. do 31.12.2018 r. ubezpieczona zadeklarowała podstawy wymiaru składek 60 % prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.
Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, które zostały przez ubezpieczoną wykazane w dokumentach rozliczeniowych za ten okres były najniższymi jakie obowiązują osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Od 01.01.2019 r. ubezpieczona jest zgłoszona do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego jako pracownik z podstawą wymiaru składek do 29.02.2020 r. nie niższą niż minimalne wynagrodzenie.
Zatem z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej od 01.01.2019 r. do 29.02.2020 r. ubezpieczona była zgłoszona wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego.
Od 01.03.2020 r. ubezpieczona zgłosiła się do ubezpieczeń społecznych, w tym do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Ponieważ ubezpieczonej został zmieniony wymiar czasu pracy na 3/4 etatu z tytułu zatrudnienia a podstawy wymiaru składek są niższe niż co najmniej minimalne wynagrodzenie, powoduje to zmianę schematu podlegania ubezpieczeniom z tytułu prowadzonej przez ubezpieczoną działalności gospodarczej.
Za 03/2020 r. ubezpieczona zadeklarowała podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w wysokości 8000,00 zł.