Treść orzeczenia
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia 13 listopada 2024 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych (...)w Ł. stwierdził, że dla A. U. z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej roczna podstawa wymiaru składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne za 2022 rok wynosi 12040,00 zł i kwota należnej rocznej składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 1083,60 zł.
W uzasadnieniu tej decyzji organ rentowy argumentował, że z danych zapisanych w systemie informatycznym Zakładu wynika, iż A. U. był ostatnio zgłoszony z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego od 4 maja 2017 roku do dnia 29 kwietnia 2022 roku; w 2022 roku ubezpieczony podlegał temu ubezpieczeniu w 2022 roku od stycznia do kwietnia, a z dokumentów zgromadzonych w sprawie wynika, iż jego dochód za 2022 rok (w kwocie 0,00 zł) był niższy od 4-krotności składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 12040,00 zł (minimalną roczną podstawę wymiaru ustala się jako 4 x 3010,00 zł). W ramach rozliczenia rocznego składka ustalona od rocznej podstawy wymiaru jest porównywana z sumą należnych składek wykazaną w dokumentach rozliczeniowych za okres od lutego do kwietnia 2022 roku. Roczna podstawa wymiaru składki dla prowadzących działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych – podatek wg skali nie może być niższa od iloczynu liczby miesięcy podlegania ubezpieczeniu w roku kalendarzowym, za który ustalany był dochód i kwoty minimalnego wynagrodzenia. ZUS podał, że w dokumentach rozliczeniowych ubezpieczony za miesiące od lutego do kwietnia 2022 roku obliczył i rozliczył za siebie składki na ubezpieczenie zdrowotne od miesięcznych podstaw wymiaru w wysokości 3010,00 zł. Zakład wywodził, że zatem osoba, która podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu w czterech miesiącach 2022 roku ustala minimalną roczną podstawę wymiaru jako czterokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego na dzień 1 lutego 2022 roku, tj. w wysokość 12040,00 zł (4 x 3010,00 zł), natomiast w ramach rozliczenia rocznego składka ustalona od rocznej podstawy wymiaru 1083,60 zł (12040,00 zł x