Treść interpretacji
zł!
! ZAKŁAD
| , m2
JE zaa
Gdańsk, ŻŻ maja 2022r.
Oddział w Gdańsku
01/100000/43/657/2022
Dane identyfikacyjne:
NIP
* Decyzja nr 330
Na podstawie art. 34 ust, 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców
(Dz, U. z 2021r., poz.162 ze zm.), w związku z art. 83 d ustawy z dnia 13 października 1998 r.
O systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2022r., poz.1009), Zakład Ubezpieczeń
Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku
przedsiębiorcy Pana prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą doręczonym dnia 9 maja 2022r, dotyczącym
opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne, przez przedsiębiorcę w związku z
prowadzoną działalnością gospodarczą oraz pozarolniczą działalnością jako wspólnik w
jednoosobowych spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i w spółkach komandytowych
według stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2022r.
UZASADNIENIE
Dnia 9 maja 2022r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął
wniosek złożony porzez Pana prowadzącego działalność gospodarczą
o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34
ustaw Prawo przedsiębiorców.
Wnioskodawca wskazał we wniosku, że jest wspólnikiem - komandytariuszem w 3 spółkach
komandytowych, a także jestem udziałowcem 2 Jednoosobowych spółek z ograniczoną
odpowiedzialnością.
ŁAM WDOWA
ul, Chmielna 27/33 www. 2us.pl Centrum Obsługi Telefonicznej
80-748 Gdańsk e-mail: cotzus.pl tel. 22 560 16 00 /
Wypłaty wspólnikom zysku osiągniętego przez spółkę komandytową będącą podatnikiem
podatku dochodowego od osób prawnych, są traktowane jako przychody kapitałowe,
analogicznie jak dywidendy otrzymywane ze spółki z o.o. bądź akcyjnej. Tak sklasyfikowane
przychody nie zostały zawarte w nowelizowanym przepisie, jako podstawa obliczenia
składki zdrowotnej. Zgodnie z ustawą wspólnicy spółki komandytowej i jednoosobowych
spółek z ograniczoną odpowiedzialnością od 2022 roku zobowiązani są do zapłaty składki
zdrowotnej w ryczałtowej formie. Składka wynosi 9% podstawy, którą stanowi kwota
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z czwartego kwartału roku poprzedniego,
ogłaszanego przez GUS. Przeciętne wynagrodzenie za 4 kwartał 2021 r. wyniosło 6.221,04