Treść interpretacji
ZAKŁAD
zu | UBEZPIECZEŃ
SPOŁECZNYCH
Oddział w Lublinie
Lublin, dnia 02 marca 2026 r.
DI/200000/43/776/2026
Dane identyfikacyjne Wnioskodawcy:
NIP:
Decyzja nr 776 / 2026
Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. — Prawo przedsiębiorców
(Dz. U. z 2025 r. poz. 1480 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października
1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2026 r. poz. 199) Zakład Ubezpieczeń
Społecznych (dalej: Zakład) uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku
złożonym dnia 27 stycznia 2026 r. przez Panią - (dalej:
Przedsiębiorca) w sprawie możliwości ustalenia w bieżącym roku kalendarzowym podstawy
wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie art. 18c ustawy
o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności
gospodarczej.
UZASADNIENIE
Wnioskiem złożonym w dniu 27 stycznia 2026 r., uzupełnionym w dniu 23 lutego 2026 r.,
Przedsiębiorca wystąpił do Zakładu o wydanie interpretacji indywidualnej na podstawie
art. 34 ustawy Prawo przedsiębiorców.
Opis stanu faktycznego (Przedsiębiorcy):
Przedsiębiorca zwraca się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie
przepisów dotyczących ustalenia prawa do skorzystania z programu „mały ZUS plus”
od 01.2026 r.
Przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 03.08.2020 r.
Przedsiębiorca w minionym roku 2025 nie przekroczył maksymalnego przychodu
z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości 120 000zł (ustawa z 13.10.1998 r.
o systemie ubezpieczeń społecznych, art. 18c pkt 1). W okresie 2020-2025 wykorzystał limit
„mały ZUS plus”, z czego w minionym roku nie korzystał z następujących ulg w opłacaniu
składek na ubezpieczenia społeczne: (ulga na start, preferencyjne składki, Mały ZUS, Mały ZUS
Plus). Przedsiębiorca nie wykonuje działalności na rzecz byłego pracodawcy w zakresie
tożsamym z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy. Działalność była
prowadzona przez wymagany okres. Zgodnie z zaistniałymi przepisami od 1-go stycznia